یکی از انتظارات مهم شهروندان تهرانی از شورای اسلامی شهر تهران،سیاست گذاری برای ”ترافیک، عبور و مرور روان و توسعه شبکه حملونقل عمومی ” است. دکتر مجید فراهانی با شناخت دقیق این موضوع و با تکیه بر تجربه چهار سال فعالیت به عنوان نماینده مردم شهر تهران در شورای پنجم تلاش خواهد نمود تا با پیگیری اقدامات شاهد ترافیک، عبور و مرور روان و توسعه شبکه حملونقل عمومی کارآمد برای زندگی شهروندان باشیم.
چالش های اساسی:
چالش های اساسی فراروی مدیریت شهری در این حوزه عبارتند از:
- عدم توزیع مناسب کاربریهای سکونت و فعالیت
- خودرو محور بودن سیستم حملونقل شهر تهران و عدم مطلوبیت حملونقل عمومی در مقایسه با حملونقل شخصی
- وجود شهرهای اقماری در مبادی ورودی شهر
- عدم وجود زیرساختهای حملونقل و فضای پارک عمومی مناسب خودرو
- تقاضای سفرهای القایی و عدم وجود فرهنگ ترافیک شهروندان
هدف راهبردی:
ارتقاء و توسعه حمل و نقل عمومی در راستای آسایش شهروندان
راهبردها:
راهبردهای قابل پیگیری برای حل مشکلات و چالش ها در این حوزه عبارتند از:
- توسعه حمل و نقل عمومی با تأکید بر حمل و نقل ریلی
- ارتقاء فرهنگ ترافیک و قانون پذیری
- ایجاد و معرفی برنامه های حمل و نقل سبز
- انسان محور نمودن نظام حمل و نقل و ترافیک
سیاستها:
سیاست های اجرایی برای مدیریت مسائل در این حوزه عبارتند از:
- اجرای برنامه های کاهش ترافیک در مراکز شهری به موازات ابتکارات لجستیک برای حمل و نقل باری
- به روز رسانی طرح جامع حمل و نقل و ترافیک و هماهنگی طرح های توسعه شهری با سیاست های حمل و نقل و ترافیک
- ایجاد تناسب بين تغييرات كاربريها وشبكه حمل ونقل و برنامه ریزی همزمان کاربری زمین و حمل و نقل به صورت یکپارچه و منطبق بر طرح تفصیلی مصوب
- کاهش سهم استفاده از موتورسیکلت در سفرهای شهری و کاهش تصادفات ناشی از آن
- ایجاد شبکه هماهنگ چند وجهی حمل و نقل عمومی با رویکرد امکان دسترسی به سیستم حمل و نقل عمومی از نقاط مختلف شهر
- افزایش سهم حمل و نقل عمومی از مجموع جابجایی های درون شهری
- توجه ویژه به مناسب سازی معابر و فضاهای عمومی به منظور ایمن سازی و سهولت تردد جانبازان و معلولین
- افزایش مطلوبیت سفر با حمل و نقل عمومی درون شهری
- گسترش استفاده از سامانه های انبوه بر حمل و نقل با اولویت توسعه مترو و اتوبوسرانی تندرو
- افزایش طول و تکمیل ایستگاه ها و تجهیزات خطوط مترو بهره برداری شده
- ارتقاء سطح فرهنگ ترافیکی در سطوح مختلف جامعه از طریق آموزش با همکاری رسانه های جمعی، آموزش و پرورش، راهنمایی و رانندگی و …
- اعمال سیاست های توسعه فضاهای پارک خودرو
اقدامات کلیدی:
اقدامات کلیدی که در این حوزه برای اجراء و عملیاتی شدن مورد پیگیری و پی جوئی قرار خواهد گرفت عبارتند از:
- بازنگری و باز طراحی شبکه جامع حمل و نقل عمومی
- تکمیل شبکه خطوط مترو و بهره برداری هر ماه از یک ایستگاه مترو
- ایجاد زیر ساخت های لازم به منظور دستیابی به سرفاصله 2.5 دقیقه در مترو
- اورهال کامل ناوگان مترو
- افزایش سهم قطار شهری از کل جابجاییهای درون شهری از ۹ درصد فعلی به ۲۰ درصد
- توسعه شبکه اتوبوس تندرو (BRT) با احداث و بهره برداری از 25 کیلومتر خط جدید و افزایش ۲۰۰ دستگاه اتوبوس تندرو
- نوسازی و توسعه 3200 دستگاه اتوبوس با مشارکت بخش خصوصی
- ایجاد و بهره برداری از 20 کیلومتر خطوط ریلی سبک (LRT)
- هوشمندسازی سامانه تاکسی رانی و احداث ۴ خط HOV برای سهولت تردد ناوگان تاکسی
- تعویض و نوسازی 8000دستگاه ون فرسوده و تأمین و بکارگیری 5000 دستگاه تاکسی استاندارد و هیبریدی
- افزایش تعداد ناوگان دیزل حمل و نقل عمومی مجهز به فیلتر جذب دوده
- مکانیزاسیون کامل محدوده زوج و فرد شهر
- نصب ۲۰۰۰ دستگاه دوربین ثبت تخلف سرعت،عبور از چراغ قرمز، نظارت تصویری، تعرض به مسیرهای ویژه، ورود ممنوع و …. و تجهیز ۸۰۰ معبر به سیستمهای مکانیزه ثبت تخلف
- طراحی و استقرار سامانه نظارت بر خدمات بخش خصوصی
- احداث پارک سوار در گره های اصلی حاشیه ای و میانی شبکه
- افزایش فضای پارک تأمین شده توسط شهرداری با مشارکت بخش خصوصی
- ایجاد سالانه 1000 پارک غیر حاشیه ای